divendres, 1 d’agost del 2014

Estampes de Noruega

Juny de 2014 - Viatge a Noruega

Aquest any hem tingut la sort de poder visitar la Noruega dels fiords, un paradís de natura on terra, aire i aigua han esculpit paisatges de somni. I encara que gran part del recorregut l'hem fet amb cotxe i ferry, també hem tingut temps de fer alguna caminada.

1- A Bergen, la porta d'entrada als fiords, ens enfilem fins al cim de l'Ulriken que, amb els seus 643 metres d'alçada, constitueix el sostre de la ciutat. Hi puja un telefèric, però nosaltres preferim arribar-hi a peu, per un bonic corriol que s'endinsa pel bosc. A mesura que guanyem alçada i sortim del bosc, ens comencen a meravellar les vistes, cada vegada més impressionants, sobre la ciutat i el mar, les illes, els fiords i les muntanyes que l'envolten.

Després d'una primera parada al mirador on arriba el telefèric, seguim fent camí fins al cim, on ens fem la fotografia de rigor amb l'estelada i tenim temps d'explicar l'excepcional moment que viu el nostre país a un parell de noruecs encuriosits.
Dinem en un magnífic menjador natural i fem una volta per tot un rosari d'estanys que s'escampen pels entorns del cim, amb casetes de fusta que semblen de joguina a la seva riba. Els paisatge muntanyós dels voltants, en canvi,  té un punt d'agrest.

A la baixada fins a l'indret on hem aparcat el cotxe, ja són més de les quatre de la tarda i trobem molts noruecs que ja han acabat la feina i  aprofiten l'estiu per sortir a fer exercici.

2- Geiranger és un poblet encantandor, situat al fons del Geirangerfjord, un dels més bonics de Noruega. Hi arribem després d'un viatge en ferry i des d'allí improvisem una caminada, d'uns dos quilòmetres, fins a un dels molts salts d'aigua dels quals pot presumir el país. Es tracta de Storseterfossen, un salt d'aigua impressionant, d'uns 30 metres de caiguda, que, a diferència de tots els que hem pogut contemplar des del ferry, roman amagat a l'interior de la muntanya de Vesteras  i amb l'atractiu afegit que es pot accedir ben bé fins al seu darrere i contemplar-lo com si veritablement en formessim part.

L'accés al salt es pot fer per dos camins. Aparquem el cotxe al costat d'un restaurant típic i ens enfilem per un corriol costerut i força relliscós en el seu primer tram. Després descobrim un bonic camí empedrat, que utilitzarem a la baixada i que ens deixarà a peu de carretera, a uns 50 metres de l'aparcament. I des de la carretera d'accés, gaudim també d'una de les vistes més impressionants del fiord.

3- Alesund és una bonica ciutat situada a la costa atlàntica, formada per set illes, unides mitjançant ponts i túnels. La millor manera de contemplar-la és enfilant-nos fins al seu punt més alt, el mirador panoràmic d'Aksla i Fjellstua. Per arribar-hi cal pujar una escala de 418 graons, que arrenca des d'un parc urbà situat just al centre de la ciutat. Quan comencem a caminar fa un matí esplèndid i lluu el sol, però a mesura que guanyem alçada el temps, com ja ens té acostumats aquí a Noruega, va canviant i tot just arribar al mirador, comença a ploure.

Des d'aquest indret privilegiat podem contemplar com la tempesta es va desplaçant d'una illa a l'altra fins a perdre's cap a l'inerior del país. Des de les alçades observem també els edificis modernistes que conformen la ciutat, des de la seva reconstrucció després d'un incendi l'any 1904. Les cases del port, bellíssimes, evoquen una versió sobria i austera del Passeig de Gràcia. Veritablement Alesund és una de les ciutats més boniques de Noruega.